matildajohanssons

Alla inlägg under oktober 2012

Av Matilda Johansson - 27 oktober 2012 14:11

Vaknade runt tio idag och kikade ut genom fönstret.. Snön ligger fortfarande vit där ute... Mitt flin kan nog bara jmföras med katten ifrån Alice i underlandet :

 

Förstår inte varför det är så kul med snö just i år! Allt blev helt plötsligt så mycket roligare  

Var påväg att ta fram en stor silvrig stjärna på fot som jag brukar ha i hallen, och började planera hur jag skulle få plats med alla kakor jag ville baka, när jag kom på att det fortfarande bara var oktober.... Hur ska jag kunna klara av att vänta tills det blir advent??? Jag vill ha julmys nu! Pynt och ljus, kanel och nejlikor och massa glögg. Julafton kan vi skippa bara jag får ha en massa te, en julgran, ljusstakar och dubbla tjocksockar !



Sitter och läser lite nemi och tycker det är dags att lägga upp lite roliga seriestrippar igen :)


 

Den här får mig att tänka lite på Dennis, när han har spelat mycket så blir resten av världen oxå ett spel :P



 



 


 



 


Och så tar vi väl några onödiga fakta också bara för att det är lördag :)



*Namnet Wendy dök för första gången upp i boekn Peter Pan*


*Jordnötter är en av beståndsdelarna i dynamit*


*Piloter, som i nödsituationer skjuter ut sig med katapultstol, får varaktiga men av detta. De blir 3 cm kortare varje gång de gör det. I regel får de därför bara göra det två gånger*

 

*En genomsnittlig chokladkaka har åtta insektsben i sig* Gott!

 

*Det vanligaste ordet världen över är okej. Det näst vanligaste ordet är Coca Cola*

 

*Forskare har genom att använda "fakta" i bibeln, kommit fram till att helvetet är 718 grader celsius*

 

Ha en fruktansvärt trevlig helg allihop :)



Av Matilda Johansson - 26 oktober 2012 21:23

TIHI i riktig svensk prinsess-anda! När jag idag på jobbet stod i "Borggården" och tittade upp och genom glastaket såg att snön sakta segnade ned, då var lyckan total! Har gått runt och smilat som en dåre hela dagen. Mitt inre barn (som heter Matilda och är 20 år, NEJ jag tänker inte växa upp!!!) kastade den första snöbollen mot ingenting och inte särskilt långt heller men glädjen att bara kunna stanna upp och se snön lysa upp den trista grå marken gjorde mig så lycklig! Jag var till och med superglad när jag ombads städa en hylla som sett sina bättre dagar för längesedan, till och med det var skitkul  .


Efter jobb så skuttade jag hem, tog en dusch och vilade lite i soffan innan det var dags att gå till min kära granne Christin för att klippa hennes hår. Jag hoppas hon blev nöjd  . 


Nu sitter jag och (förutom att blogga) skriver ned allt jag har ätit idag. Har fått i uppgift av en dietist att under fyra dagar skriva ned allt jag äter och dricker och hur mycket. Det skrämmer mig faktiskt lite att se allt som jag stoppat i mig, inte för att det är överdrivet mycket eller lite men bara tanken att bokföra allt gör att jag känner mig lite illa till mods. Att sedan en helt okänd människa ska sitta och "bedöma" mig och min livsstil. Igår till exempel blev det väldigt konstiga mattider då jag jobbade från 10.30 på förmiddagen och slutade halv ett på natten. Att jobba på en restaurang där man först och främst ska ta hand om andra och se till att de har mat att stopp i sig gör att jag ibland glömma rmig själv. Middagen igår blev inte förrän kl tio, och det kanske kan få en dietist att höja en aning på ögonbrynen. Jaja jag är iaf ärlig, och skriver precis som det är  .


Nej nu till det alla väntat på haha. Lite onödigt vetande till folket!



*Det finns en ficklampa som får dig att kräkas. Den håller på att utvecklas som ett ickedödligt vapen, den gör att man tappar balans och blir illamående, it's super effective*


*Om du skickar 600 dollar och en bild på din rumpa så kommer Sylvester Stallones mamma att spå din farntid. Hon är astrolog och hävdar att hon är så duktig att hon ej behöver händer att spå i utan det går lika bra med rumpor.*


*Det är nästan bara människan som efter "bebisstadiet" fortfarande tål mjölk. De flesta andra däggdjur är laktosintolleranta. Forskning pekar på att människans tålighet också kommer att sakta fösvinna och kanske blir vi alla laktosintolleranta snart.*


*När en kvinna har mens, så krymper mittenfingret. Ingen vet varför.*


*Över 2500 vänsterhänta personer dör varje år efter att ha använt saker tillverkade för högerhänta.*


*Optimus Primes (transformers) och Iors (Nale Puh)  röster är gjorda av samma person*


Av Matilda Johansson - 20 oktober 2012 21:22

Det är lördag igen för er som inte märkt det, jag har kladdat på mig en ansiktsmask  parkerat mig i soffan och ser på körslaget.

Tror hela tiden att Alfons är här uppe och springer gatlopp, men han är nere hos mamma.. Insåg att vi har en råtta igen och att det är den som låter när den springer omkring i väggen. Hurra nu kommer katterna riva sönder tapeterna igen bara för att de hör den där inne, suck...


Igår hade vi en trevlig hemmakväll med Andreas, vi for till stan, köpte godis och hyrde filmer och sedan handlade vi lite mat (sushi till mig såklart). Åkte hem och såg filmer till kl 4 på natten/morgonen (beror på vem man frågar). Det var roligt att få träffas nu när båda var lediga samtidigt för en gångs skull.


Nu ska jag nog ta och kolla på Dark Shadows, med Johnny Depp, hoppas hoppas den är bra!

Eller kanske blir det lite polisskolan...Så många beslut....


Nu tror jag Dennis kom hem, kanske... Så då kanske han kan hjälpa mig att bestämma.. Nope det var inte han, jag insåg att jag kunde raderat det jag skrev om att han kom hem, men jag orkar inte haha. Så istället skriver jag en jäkla lång radda om hur han inte kom hem...Cheesus.


Onödigt vetande :om Abraham Lincoln och John F. Kennedy (konstiga sammanträffanden):


*Abraham Lincoln blev invald i kongressen 1846.

*John F. Kennedy blev invald i kongressen 1946.


*Abraham Licoln valdes till president 1860.

*John F. Kennedy valdes till president 1960.


*Namnet Lincoln och Kennedy innehåller 7 stavelser.


*Båda var mycket intresserade av mänskliga rättigheter.


* De båda presidenternas fruar förlorade ett barn när de bodde i Vita huset.


* Båda presidenterna sköts på en fredag, de båda sköts även i huvudet.


* Kennedys sekreterare hette (Evelynn) Lincoln.


*Båda blev skjutna av sydstatare.


*Båda efterträddes av sydstatare.


*Bådas erfterträdare hette Johnson. Andrew Johnson som efterträdde Lincoln föddes 1808, Lyndon B. Johnson som efterträdde Kennedy föddes 1908.


*Båda presidentmördarnas namn består av 15 bokstäver. Lee Harvey Oswald och John Wilkes Booth.


* Kennedy sköts i en bil av märket Lincoln, som tillverkas av Ford. Lincoln sköts på Ford theatre.


*Booth sprang från en teater och greps på ett lager, Oswald sprang från ett lager och greps på en teater. Båda mördades innan deras rättegångar.


Oj, den blev lång, lustigt vilka sammanträffanden det finns dock... Lägger till några andra för dem som inte är intresserad av presidenter haha.


*Fler än 150 personer har erkänt Palmemordet.


*Denna är elak! Hippopotomonstrosesquippedaliophobia är fobin för långa ord.

 

*Gäspningar är som ni alla vet smittsamt, bara att jag nu skriver GÄSPA, gör att ni tänker på att gäspa och 50% kommer att börja gäspa nu.

 

*Det kostade 7 miljoner kronor att bygga Titanic. Det kostade 200 miljoner kronor att göra filmen.
















Av Matilda Johansson - 17 oktober 2012 16:26

Var till sjukhuset idag för en tid jag hade fått. Det enda jag visste var att det var på medicinavdelningen och vad doktorn hette.

Jag kom dit fick träffa doktorn och vi skulle tydligen tala om hur vi skulle gå vidare efter att alla tester visat normalt. Hon började fråga ut mig om allt emellan himmel och jord, vad jag åt om jag hade "en dålig magdag" ja då sa jag att jag uteslöt det som gjorde så jag fick ont och att  om jag kliver upp tidigt så kan jag bara dricka te eller oboy för om jag äter något innan 10 så blir det kaos i min mage. Vi fortsatte farm till lunch och jag sa att jag åt det som fanns i kylskåpet och jobbade jag så tog jag mest sallad och ibland om det var en lite bättre dag så tog jag kanske paj. Sedan inte så mkt mer innan middagen. Hon tyckte då detta var alldeles för lite och undrade på om jag fått någon diagnos.. Diagnos undrade jag? JA anorexi menade hon. Nej det har jag verkligen inte. De som känner mig vet att jag är nöjd med mig själv och hellre vill gå upp i vikt och att jag verkligen älskar mat, jag har aldrig ens haft tanken på att jag skulle ha anorexi. Hon frågade inte en anda gång om hur jag äter när jag har en bra dag utan hon verkade anta att jag åt lite varje dag. Då jag poängterade att jag ibland kunde äta mer än min pojkvän så viftade hon bara bort det och sa att det inte heller var bra...


Sedan gick hon på att jag skulle på KBT (kognitiv beteendeterapi) för jag behövde förändra mitt beteende.. Mitt beteende till vad ville jag fråga men tonen i hennes röst var så kall att mina ögon började tåras och jag kunde inte få fram ord.. Mitt beteende till mat kanske, sitter jag och funderar på nu.. Men vad är det där som behöver förändras?? Jag äter hälsosamt, när jag sist var hos en dietist sa denne att jag skulle utesluta sånt som gör att jag får ont och jag gör det. Att jag sedan inte kan äta en "riktig frukost" det känner jag att jag tar igen senare på dagen, herre de  jag jobbar med ser ju mig alltid ätandes på nåt..


Vi kom fram till att sömnen var ett problem för att jag vaknar så mkt och aldrig känner mig utsövd. Hon sa att hon ville testa ett sömnpiller på mig som hade bevisad effekt på magen, och att om man var nedstämd så kunde de hjäpa ( om hon menade på att hon fick mig att gråta vet jag inte, för jag känner mig inte direkt deppig).


Hur som helst, vi pratade ett tag till och hon börja säga att jag absolut inte fick ta värktabletterna jag äter för min huvudvärk de var tydligen döden för magen. Jag skulle äta små alvedon ist. Jag sa som det var att det inte fungerar men hon sa att det spelade ingen roll för jag fick inte äta de andra.. Happ så nu när det svartnar för ögonen och huvudet känns som det ska sprängas så får jag inte göra någonting, jag ska alltså "härda ut"...Skitbra....


Ett tag kändes det bra, jag kände att hon ville hjälpa mig, jag ska få komma till en dietist igen.. Men mestadelen ville jag bara därifrån, när hon började fråga om jag varit i kontakt med psykvården ville jag bara sjunka igenom jorden. Hon fick mig att börja ifrågasätta hela min existens och tro att jag kanske inte hade problem med magen utan allt satt i huvudet, jag kände mig förnedrad. Hon menade sedan på att om jag var i kontakt med dem så kunde hon inte hjälpa mig, men det är jag inte och det behöver jag inte vara, så då gick hon tillbaka till beteendeterapin som nu fick mig att känna mig som skit, jag vet inte vart hon ville komma med det, hur ett samtal om mat kan komma in på psykvård.


Sedan fick jag recept på sömntabletter som jag ska testa, jag gick och tog ut dem, gick till mamma i bilen och läste bipacksedeln..

I den stod det ingenting om att medicinen var för dålig sömn utan den var för milda till kraftiga depressioner. Jag bröt ihop...

Ingenstans stod det något annat utan allt som stod var att om man kände sig självmordsbenägen och ville skada sig själv ÄVEN om man tagit tabletterna så skulle man höra av sig till sjukvården... Bra sätt att få en att känna sig säker på sig själv.

Jag kom hem, googlade och läste att det används i största hand till dem som är deprimerade, sedan i liten utsträckning kunde det användas istället för sömnmedel då det hade en lugnande verkan, men det var mkt beroendeframkallande... Den skiten ska jag tydligen äta och tydligen ta hela tre tabletter av, jag tror inte det.. Nog för att jag inte vill vara en sån som går emot vad läkarna säger men det här gillar jag inte alls. Jag kommer in för att prata om IBS och går ut och känner mig som ett hopplöst psykfall..


Varenda gång jag har gått ensam till en läkare har det gått åt helvete, nästa gång får någon som har orken att sätta emot något följa med och stå vid min sida. 


Jag känner mig inte hjälpt, jag känner mig förnedrad..






Av Matilda Johansson - 13 oktober 2012 20:55

Igår (fredag) hade vi bokat bord på Invito för oss som jobbar på Jakt & Konferens. Jag, Dennis, Maria, Anders, Hasse, Ulrika och Roberth träffades först på Perfect Pint och några drack öl och andra (ja o Dennis, drack cola).

Sedan drog vi oss ned till Invito där vi mötte upp de andra. Maten var god, den var inte topp men helt okej. Beställde in skaldjursterrine med pilgrimsmussla och det var inte alls mycket på tallriken, om jag hade ätit som jag brukar (dvs bara slafsa i mig) så hade maten varit borta i en tugga, så 110 kr tyckte jag inte den var värd. Sedan valde jag renytterfilé och den var riktigt god. Det är kul att gå ut med restaurangfolk för alla ska smaka  från varandras tallrikar haha   . 


Just nu ser jag på körslaget men det är inte kul längre då Anders Bagge inte är med, så jag ägnar inte så mkt tid på tvn utan jag sitter och kollar på bla Lyko.se och Bangerhead för jag har hittat schampoo och balsam som jag älskar, håret blir så sjukt fräscht. Det är matrix biolage cooling mint. Schampoot finns i stora flaskor på lyko, men balsamet finns inte där utan det finns bara på bangerhead och bara i 125 ml. Men det gör inte så mycket då schampoot går åt mycket fortare än balsamet. Så funderar om jag ska köpa dem för de är riktigt dryga och håret blir så lätt, riktigt skönt för hårbotten, det känns nästan som om man har fått en hårbottenmassage när man använt den (visserligen masserar jag alltid hårbotten när jag tvättar håret) men med detta schampoo känns det som blodcirkulationen kommer igång ännu mer.

Japp nu har jag bestämt mig, det blir de två.. Så nu ska jag skynda mig innan jag blir snål igen haha


Så till lite onödigt vetande, har hört att folk gillar att läsa dem  :


*Här är en konstnärlig kille som har testat massor av olika droger, sedan har han målat ett självporträtt under varje tripp han haft, jag stödjer inte användandet av droger men jag tycker det är rätt häftigt hur han reagerat på dem. http://existenz.se/out.php?id=62564.*


*Nike's slogan "just do it" kommer från avrättningen på mördaren Gary Gilmore. Han blev avrättad 1977 genom arkebusering (han blev skjuten) Precis innan han blev skjuten uttrade han orden "let's do it". Dan Weiden från företaget bakom nike gillade delen "do it" och började använda det i sin reklam.*


*I Usa kommer du aldrig komma längre ifrån en Mcdonaldsreataurang än ca 172 km.*


*Jordnötssmör var tidigare en delikatess som bara serverades i de finaste tehusen i New York*


*Jacuzzin blev uppfunnen för att lindra artritsmärtor*


*Betty White har blivit Emmy-nominerad i 6 olika årtionden*




Av Matilda Johansson - 8 oktober 2012 13:47

För min egen del så finns det inget värre än den dagen man mister ett djur, att veta att man ska  åka in med djuret och att det inte får följa med en tillbaka hem. Idag är en sådan dag.  Vår äldsta katt Frans ska få somna in, han har betett sig konstigt väldigt länge och har börjat göra inne jämt han verkar inte vara riktigt frisk. I flera dagar har det bara känts som en ond tanke som dykt upp men idag när jag gick ned för att säga adjö och bar honom till buren, då kändes det alldeles för verkligt. Jag sa samma sak när Fannie somnade in att det kändes som att hon visste, samma känsla fick jag idag med Frans. I vanliga fall låter han ingen bära runt på honom någon längre stund men nu kunde jag hålla i honom hur länge som helst han protesterade inte en enda gång. Jag tror de vet så mycket mer än vad vi gör. 


Det är hemskt hur man börjar tänka , när jag höll honom i mina armar för sista gången någonsin så mindes jag allt som varit så underbart och speciellt med honom, och att jag aldrig får se eller höra de sakerna igen. Han som precis lärt sig att det var okej att komma in hos oss här uppe och äta, att han inte behövde vara rädd.  Det gör så ont att känna att världen är så orättvis mot ett litet liv.


Nu är klockan två och det är nu han skall in till veterinären, jag klarar inte av att sitta här längre så jag ska gå ut en stund kanske vinden kan torka mina tårar, det känns både  rätt och fel att jag inte följde med in, rätt för min egen skull för jag klarar inte av att se ett liv försvinna . Fel mot honom för jag borde vara där. Men för min egen skull och för att jag inte ska gå sönder mer så valde jag att stanna hemma . Jag kommer aldrig glömma dig Frans och jag älskar dig så otroligt mycket, min lilla skygga skugga. Nu får du äntligen träffa din lilla änglabror  som du älskade så mycket. Säg hej till alla dina vänner du träffat under åren och om du vill så får du jättegärna spöka för oss så jag vet att du fortfarande finns någonstans <3  Älskade lilla hjärta, du fattas oss.




Av Matilda Johansson - 1 oktober 2012 21:28

För ungefär ett år sedan lärde jag mig att dricka té, men inte vilket te som helst utan mangoté och endast mangoté (med honung och mjölk).. Sedan återupptäckte jag isté, även det med mangosmak.. Nu har jag hamnat i en fas där jag börjar med en kopp té till frukost och sedan under dagen kan det bli 3-4 koppar till, och till middag blir det minst ett glas isté haha.


Dennis blir nog vansinnig på all mangodoft i huset, det doftar så sött och sliskigt  Har känt vissa gånger att förändring skulle vara bra, och har testat diverse olika andra téer, men jag tycker allt annat än mango smakar urk, det är beskt, strävt eller bara helt fel.. Så varför ändra ett vinnande koncept?? Tills dess att det kommer en annan smak som jag tycker om så kommer det att fortsätta stinka mango i detta hus!


Satt och läste lite Nemi-serier och hittade några som jag kände igen mig lite i, den första här under, är en sån grej man önskar man kunde göra när man ser ledsna facebook-uppdateringar som bla småungar (och ibland så kallade vuxna) gör för att få uppmärksamhet, sedan 15 minuter senare skriver de att allt löste sig (vilket stort problem det måste ha varit då?) eller när de skriver 272 statusar per dag där allt bara är skit och de inte har nåt att leva för att kärleken sviker och bla bla bla??

     Hallå du är 14, du har inte ens börjat ditt liv ännu, ditt största bekymmer är vakna så du hinner till skolan. Kärlek?? Va?? Din hjärna har nyss lärt sig att förstå sarkasm ordentligt (vid ca 13 års ålder utv känslan för sarkasm) och du pratar om hjärtesorg..

Hörredu, ingen som påstår att Justin Bieber är det största som har hänt musikvärlden har någon som helst rätt att uttrycka sig om något som ens har med något viktigt att göra. Dear God! Ta vara på tiden slå av datorn och gå ut och var den unga människa du är!! Slutdiskuterat! (jag tror jag ska ta och ta av mig surhatten nu och bli lite trevligare)... Eller så kan ni bara strunta i att läsa och bara kolla på bilderna istället^^.

 


Detta är bara så jag, hatar att hitta snuskigt långa hårstrån (och jag ska vara frisör??) Det är en helt annan grej säger jag, långa hår på huvudet är ok, men på ryggen eller bara ett malplacerat på armen gör mig nojjig...

 



Japp jag pratar tydligen i sömnen ibland, när jag inte snarkar...

 


Mitten säger jag bara, eftersom jag är konstant hungrig!!

 



  


Då var det ju dags för lite onödigt vetande:


*Nudelföretaget Maruchan har producerat så mycket ramennudlar att om man radade upp nudlarna så skulle de nå mars, och även nå tillbaka till jorden*


*Människor känner smak och lukt bättre i fuktiga förhållanden, det är därför det luktar värre när du fiser i duschen än om du gör det någon annanstans*


*Castoreum är ett naturligt smakämne, som bland annat finns i glass för att förstärka den fylliga vaniljsmaken. Vad är då castoreum? Jo det är ett ämne som finns i en bävers analkörtlar, gott va??*



Presentation

Välkommen till min blogg! Här kommer jag skriva om min vardag med mina katter, sambo, jobb och vänner, och hur det är att leva med IBS (Irritable Bowel Syndrome)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards