matildajohanssons

Direktlänk till inlägg 8 oktober 2013

Ska allt ske på våra villkor?

Av Matilda Johansson - 8 oktober 2013 19:13

Sitter och blir förskräckt över vad folk lägger ut på facebook och andra sociala medier, blir så ledsen över allt hat som finns och att människor anser sig vara så mycket bättre än djuren, jag är på djurens sida varenda gång!


Detta om att vargar och andra naturliga rovdjur ska utrotas. Visst det är jättesorgligt att ens husdjur eller jakthund/får och kreatur blir uppätna och rivna till döds, men vad beror det på egentligen?


När vi går ut i naturen och släpper våra djur så lever vi inte på våra villkor, då lever vi på naturens villkor. Vi går in i olika djurs territorier, och ska vi då förvänta oss att de bara går åt sidan och låter oss inkräkta på deras liv utan att ha något att säga till om? Tror vi verkligen att vi är så överlägsna?


De har primitiva instinkter som gör att de vill försvara det som är deras, kommer ett djur och inkräktar så gör de det naturliga och säger ifrån. Sedan kommer människorna och säger att de är hemska djur som mördar utan anledning, nej det är människan som mördar utan anledning!


Går vi ut i skogen för att jaga så är vi ju på de vilda djurens territorium och jagar på deras marker, är det så konstigt om de kommer in på "våra" marker och gör detsamma?


Och varför går då vargarna in i städer och in på gårdar och river boskapen, är det också för svårt att förstå? Människan har ju gjort så det snart inte finns orörd skog kvar där de kan leva helt ifred.

Går vargarna in i människans värld så gör ju människan något åt det eller hur, tänk på Junsele-vargen som flyttats hur många gånger som helst, eller när de inte tycker att något kan göras så skjuts vargen. Vad är det som säger att vargen inte får försvara sig själv då, är det bara människan som har rätt att förvara sig, ska alla andra varelser på jorden bara böja sig inför denna så kallade "överlägsna ras"????



Jag skäms att vara människa! Jag skäms över hur hatiska, trångsynta och kalla människor kan vara, vad ger oss rätten att bestämma över allt liv på jorden? Det faktum att vi har utvecklats så långt att vi kan köra bil? Det faktum att vi har utvecklat vapen som vi dödar varandra med?


Kan någon berätta för mig snälla varför vi får döda precis vad som helst, men att inget som står i vägen för oss får försvara sig? 


Jag vet att många kommer att reagera, vi har alla olika åsikter och jag ber er att jag också får ha min egen åsikt utan några elaka kommentarer.







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda Johansson - 10 mars 2014 23:19

http://matuldans.blogg.se

Av Matilda Johansson - 19 februari 2014 17:25

Kommer inte gå in på detaljer, men ajg måste som många gånger förut bara få ventilera lite.   Bor numera i Övik (eller jag har iaf adressändrat dit) till en fin lägenhet med min kille och katterna. Han bor där själv och jag är kvar i Sundsvall oc...

Av Matilda Johansson - 18 januari 2014 23:04

Alltså jag förstår inte grejen med folk som ska lägga sig i allt, om det inte angår dig så skit i det för fan! Säg inte åt människor hur de ska bete sig, tycka eller tänka... Jag blir så trött.....   (Finns inte tillräckligt med punkter för att...

Av Matilda Johansson - 5 december 2013 00:33

Bloggar ju lite nu och då på blogg.se --> http://matuldans.blogg.se/ Gillar designen på den bloggen mer,  men har fortfarande inte fått till headern... Men det kommer väl. Kommer väl fortfarande skriva lite här, och lite där och lite överallt!...

Av Matilda Johansson - 1 december 2013 22:42

I helgen for vi upp till Övik. Där uppe fanns det ju iaf lite snö, sedan kommer man hem hit och blir lite ledsen. Huvva vill inte ha grönt ute nu, massa snö ska det vara!   Jag och Dennis skulle gå på Dennis pappas bröllop på lördagen. Det var ...

Presentation

Välkommen till min blogg! Här kommer jag skriva om min vardag med mina katter, sambo, jobb och vänner, och hur det är att leva med IBS (Irritable Bowel Syndrome)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards