matildajohanssons

Alla inlägg under december 2012

Av Matilda Johansson - 31 december 2012 10:56

Hejdå 2012 och hallåj 2013.. Jag sitter i det kalla huset och funderar på vad som kommer hända nästa år.. Inser att det är inget jag kan klura ut i förväg så i år (nästa år) ska jag ta dagen som den kommer och stressa lite mindre..


Känner att jag inte har så mycket vettigt att säga inför det stundande nya året, och i skrivande stund så får jag en förklaring på varför välkomstmattan ibland ligger i vardagsrummet när jag vaknar. Det visar sig att det nog inte alltid är Mysan som är boven till att saker hamnar där de inte  ska vara, utan denna gång var det en Musse som ställde till det för sig. Helt plötsligt hör jag hans "busalarm" när han låter "frhhhhhhr" i en väldigt hög tonart och sedan slänger han sig under mattan och går iväg med den på ryggen, lägger sig i vardagsrummet och ser osynlig ut.. Dumma Mussmuss..


Ska åka en sväng till Birsta nu för att kanske hitta på något gott att äta ikväll, det är bara jag som har lust att fira nyår så det är väl upp till mig att se till så vi har någon nyårsmat ikväll..


Orkar inte lägga upp några onödiga faktan idag så jag får lägga upp ett inlägg med mera/bara såna nästa gång jag får lust att skriva lite   


GOTT NYTT ÅR!!

Av Matilda Johansson - 21 december 2012 07:40

Döm av min förvåning när jag vaknade upp i min egen säng kl 6 imorse, jag som trodde jag skulle vakna upp i en annan värld, typ himlen eller skärselden haha eller inte... Sitter och tänker på dem som tar detta så sjukt seriöst, de som sålt sina hem och beter sig hur de vill de "sista timmarna". Våran julianska kalender tar ju slut varje år, inte är det nån som bryr sig om det, man bara hänger upp en ny. Kanske var det just detta som hände, att de inte hann göra en ny innan de blev bortdrivna och dödade av spanska kolonisatörer. Hur ska vi kunna veta att de inte har gjort en ny, den kanske blev förstörd eller gömd på ett säkert ställe. Hur som helst är det lite överdrivet tycker jag och jag sa till mig själv att jag ska inte skriva nåt om detta för att bidra till all uppmärksamhet om Mayakalendern men jag kunde ju uppenbarligen inte låta bli.


Min förkylning mår bra (alltså den mår bra och inte jag) har hostat hela natten så Dennis inte fått sova, så nu när jag klev upp så gick han och lade sig för han måste vara utvilad när vi ska köra till Övik, jag kommer troligen inte att köra då min huvudvärk är min egen privata domedag... 


Är  det bara jag som städar hela huset innan jag ska fara bort? Storstädade igår och nu känns allt så fräscht att jag nästan bara vill stanna hemma och bevara känslan en liten stund till. Men förhoppningsvis så stökar katterna inte på så mycket medan vi är borta, och det gör nog inte mor och far heller som ska se efter dem  .


Att det är så mörkt ute, klockan är snart 8 och jag tycker det borde vara typ jätteljust vid denna tid, men icke då.. Bara för att det måste tas in ved och fixas så ska mörkret såklart hindra oss ett tag till..


Åh det snöar ute! Mysigt!! 

Inser att jag skriver kortare och kortare stycken och det blir bara mer och mer skräp i texten så jag tar och letar fram lite onödiga fakta istället   ! 



* Bergen på Saturnus måne Titan är namngivna efter bergen som finns i J.R.R Tolkiens böcker om Midgård*


*1965 tillverkade Mattel .inc en "sleepover barbie" som kom med en egen våg och dietbok, vågen stod på 110 Ibs ~49 kg och på boken stod det bara "don't eat" (ät inte)*


*Snoop Dogg försökte en gång hyra hela landet Liechtenstein till sin musikvideo. De sa nej först, men ändrade sig och han skulle få hyra landet för 70 000 dollar per natt*

 

*En tredjedel av alla skilsmässoansökningar år 2011 innehöll något om facebook*

 

*Världen har nu fler överviktiga än svältande människor*

 

*Folk i Japan färgade förut sina tänder svarta! Varför? Det var aristokratiskt och japanerna ansåg att svarta saker var betydelsefulla. De löste järn i vinäger och smetade på sörjan varje morgon. Detta var faktiskt bar för tänderna då det skyddade mot tandröta (detta var innan den moderna tandhygienen ens var påtänkt)*


* När Sears började trycka sina kataloger med glansigt papper (lerbestrykning) så ringde mängder av folk in för att klaga, de kunde inte längre använda katalogen som toapapper*


*Nimrod blev en synonym av idiot på grund av Snurre Sprätt. Nimrod är faktiskt från början en biblisk figur*



Av Matilda Johansson - 18 december 2012 11:26

Ja det ömsom snöar ömsom regnar här ute på lilla landet, och vilket äventyr det var i söndags att försöka hitta bilen under all snö och sedan försöka få fram den. Tur att jag hade mamma som hjälpte mig med skottningen.


Igår (måndag) åkte jag ner till stan för att träffa resten av personalen på Östanskär, och jag lovade mig själv att aldrig mer parkera på Fisktorget vintertid (eller köra i stan överhuvudtaget) fy vad dålig vägen var, stora isklumpar som frusit fast på vägen som gjorde så att det kändes som jag körde på en tvättbräda. Sedan hade folk parkerat hur som helst, det verkar som att när snön täcker parkeringsrutorna så är det fritt fram att ställa sig tvärs över vägen om de så vill. Vi ett ställe stod två bilan på vardera sida om vägen och de gjorde det så trångt att man inte kunde mötas där.. Men som tur var så tänkte nog de andra bilisterna samma som jag så vi körde varannan bil förbi väghinderna..


Väl framme med en mildare hjärnskakning och ett inte alltför glat humör styrde jag upp mot torget för att möta de andra. Vi bestämde oss för att äta på Chaow Praya River. Gott och mycket mat! Beställde till och med in glass och herre vad gott det var. Har inte ätit glass med laktos på hur länge som helst och det fanns lite grädde på tallriken och det var också jättegott (säger hon som inte tycker om grädde). 

Jag åt trerätters, förrätt: vårrullar, huvudrätt: wokad oxfilé, och till efterrätt en banana split.


När jag kom hem kände jag mig så sjukt trött men misstänkte att det berodde på maten och att jag snart skulle få jätteont i magen, men jag klarade mig rätt hyffsat tyckte jag. Tills jag vaknade runt halv 4 med världens kramp, det tog 5 minuter bara för att försöka sätta mig upp i sängen, jag fick ta hjälp av sängstommen och en lampa haha... Sedan var det att gå dubbelvikt in till badrummet och det tog rätt lång tid  det med kan jag lova. Efter det sov jag väldigt oroligt, så fort en kramp kom så vaknade jag och fick lägga mig i framstupa sidoläge  .. Om jag hade oturen att ligga på magen när krampen kom då var det bara att skrika i kudden och vänta tills det gått över ( men maten och sällskapet var helt klart värt det). 


Jag kände dock at det var ett steg framåt, jag  tuggade maten jättenoga istället för att göra som jag brukar och bara sluka den, så den värsta smärtan kom inte på en gång och det är jag tacksam över, utan när vi satt på restaurangen så kände jag mig bara överfull och lite obehagligt spänd. Så det är en klar förbättring att jag nu kan sitta en hel middag utan att behöva avbryta för att det gör för ont. Synd bara att jag sover så lätt och att jag vaknar av minsta lilla.


Och nu!!! Onödiga fakta om saker!!


* Honung är mer effektivt som hotmedicin än just hostmedicin*


*Astronauter har en bit velcro (karborrband) på insidan av hjälmen så att de ska kunna klia sig på näsan*


*Musse Pigg begår självmord en en seriestripp från 1930? Varför? Han är deprimerad för att Mimmi lämnar honom för en viss Mr. Slicker. Denna typ av humor var väldigt populär under 30-talet.. Hmm tror ni det skulle gå hem i dagens samhälle?*


*En spansk biograf säljer inte biljetter längre de säljer morötter*


*Varje år donerar Norge en julgran till Trafalgar Square i London, varför? Jo, de har skickat ett träd varje år sedan 1947 som tack för hjälpen under andra världskriget*





Av Matilda Johansson - 12 december 2012 22:56

Att jag gör illa foten på grund av en kort sparktur till och från jobbet är väl typiskt mig. Det är två år sedan jag gjorde illa andra foten så nu var det väl vänsterns tur helt enkelt. Svullen under foten (hade dubbla hälar igår) tokvarmt på det stället (inflammation) och en smärta som inte är okej! Har en jobbdag denna vecka så måste härda ut under den så kan jag ha ont och lida resten av året.. Som jag har hört så är det inte så mycket mer jobb just nu och en lång ledighet smyger sig på vilket jag inte gillar så mkt. Vill inte bli förslöad och bara gå hemma utan lön. Dum som jag var så har jag ej gått med i A-kassan eller fack eller nåt för den delen... Skit...  

      Så är det någon i Sundsvallsområdet som vet av ett jobb/extrajobb och vill ha tag på en energisk, glad och arbetsam tjej som är villig att lära sig i stort sett allt möjligt bara det är moraliskt försvarbart så hör av er på min facebook eller ring ifall ni har mitt nummer   


Bakade miljonärsbitar igår, de blev söta och goa! Min bror fick smaka en och han satt och skrek salt och saltlakrids hela tiden ( soon-to-be-pappor ska inte ha för mycket socker har jag märkt).


På grund av min lilla fotincident så haltar jag mest omkring, det är konstigt att när jag är frisk har jag inte mycket lust till att hitta på en massa, men nu när jag har ont och skulle behöva ha foten högt o vila den så vill jag springa runt hur mycket som helst.. Jag fick helt plötsligt jättemycket att göra!! Hur ska det gå imorgon då jag ska åka till Birsta och försöka gå omkring och leta julklappar?? Stackars fot..


Snart jul... Ifall ingen har tänkt på det.. Domedagen närmar sig också, lustigt att det var mer hysteri och tjafs för 1-2 år sedan, då gjordes det till och med filmer om 2012 men nu ser man kanske bara någon enstaka sarkastiskt kommentar eller en pytterubrik på aftonbladet...Intressant.. Jag tror den där gubben Harold Camping har gjort folk lite skeptiska, med alla sin uträkningar som varit fel, eller så är det vetskapen att man bara har ett eller två år kvar att göra något som skrämmer mer än att det bara om några dagar är över.. Själv har jag inte reflekterat så mycket över detta, när jag vet att något ska hända som jag kanske inte är så positivt inställd till så är jag bara nervös/rädd kvällen innan och strax innan det ska hända, annars skjuter jag bara upp tankarna på saken och tänker inte på vad det nu kan vara förrän det är alldeles för nära för att inte uppmärksammas.. Nåja den 21 får vi väl se.. Eller inte!


Snön virvlar omkring, granen har varit uppe och pyntad sen typ den tredje och jag älskar julkänslan, alla fyra katterna sover överallt i huset och jag känner ett lugn som ger mig värme i vardagsrummet som trots nästan en hel dags eldande i pannan knappast är mer än 16 grader. Tjocksockar, vantar, tjocktröja, filt och en stor varm kudde är ett måste (en varm katt är också bra).


Den 10 december för två år sedan tog jag min säng och flyttade upp den i huset, jag och Dennis har nu bott tillsammans i två år (ville bara klämma in det någonstans  )


Nu ska jag se ett till avsnitt av Private practice och sedan ska jag och katterna tränga ihop oss i sängen och sova, eller bita på tår, vilket som nu verkar roligast! 



Och nu kära vänner lite onödiga fakta:


* Ordet synonym har ingen synonym (alltså ordet har inget ord som betyder samma) *


*Latin har inget specifikt ord för "ja"*


*Har du slut på deo? Handsprit funkar lika bra. Alkoholen dödar de bakterier som luktar plus att alkoholdoften dunstar fort*


*Har du undrat vad den lilla rosa "pluppen" i ditt öga är, där det samlas "grus" på morgonen? Den är vårat tredje ögonlock som med evolutionens hjälp har krympt till en liten prick. Den gör dock fortfarande nytta då den hjälper till att producera detta grus som samlar upp partiklar och skräp*


* Jack Daniels sista ord var  - One last drink, please.*


*2010 var det första året sedan 1974 som skådespelaren Christopher Walken inte dök upp i en film*


*Folket i antikens Grekland trodde att rödhåriga förvandlades till vamyrer när de dog*


*Flaggan som astronauterna på Apollo 11 satte på månen var köpt på Sears för 5,50 dollar*


*Om du går på bio så missar du sex sekunder varje minut på grund av att du blinkar. Biobesökare tenderar också att blinka samtidigt, men bara ifall de ser en komedi*

Presentation

Välkommen till min blogg! Här kommer jag skriva om min vardag med mina katter, sambo, jobb och vänner, och hur det är att leva med IBS (Irritable Bowel Syndrome)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards