matildajohanssons

Direktlänk till inlägg 21 juli 2013

Ådalen, guldmuffins och ett pustigt väder.

Av Matilda Johansson - 21 juli 2013 11:28

Igår (läs lördag) blev jag och Dennis bjudna på en tur på Ådalen-båten från Härnösand till Höga Kusten-bron av mamma och pappa, som ett litet födelsedagsfirande av pappa som fyllde 64. Mycket mysig tur lite kallt och blåsigt på däck men nere i restaurangen var det varmt och behagligt (jag fick tack och lov sitta bredvid ett element), maten var god, rostbiffen var väl lite blaha men fisken var jättegod (sa hon som inte äter fisk om den inte ligger på en kudde av ris).


Idag (söndag) ska släkten komma och gratta pappa och det blir middag och trevligheter, rätt synd att man inte kan sitta ute på grund av all blåst men så är det ju ibland. Jag tog och bakade lite muffins igår som jags ka bjuda på. Lyxade till dem lite med ett guldpulver jag köpt på panduro (på hyllan för ätbara saker, så var inte oroliga haha) duttade på lite på muffinsen och det blev faktiskt riktigt snyggt!


I flera veckor nu har min mage mått toppen, istället har jag haft världens huvudvärk (och fortfarande har) men nu har tydligen magen bestämt sig för att göra revolt igen och det spelar ingen roll vad jag äter så får jag så ont att jag bara vill gråta. Jag tror att det beror på att jag är lite orolig, har en sån gnagande känsla att någonting är eller  kommer att gå så väldigt fel och jag vet faktiskt inte hur jag ska bli av med den känslan.

  Jag hoppas bara att det inte är som jag tror, jag hoppas att min oro är onödig och att det faktiskt finns saker som kan gå bra och inte behöver sluta i kaos. Men just nu är det min huvudvärk (och magont) och det finns inget sätt att bli av med den. Så jag får väl ta och tänka mer positivt och försöka hålla huvudet högt, även när allt känns tungt som bly.


Jag känner verkligen inget behov av att gå uti den förfärliga blåsten nu och jag ska istället ligga i soffan och läsa en bok (Jonas Moströms bok "Hjärtats mörker"), Moström skriver om Sundsvall och eftersom jag bor här så känner jag igen de flesta ställena och det är riktigt kul att läsa en kriminalroman som utspelar sig på hemmaplan.


Nu kommer lite onödigt vetande:


*I Nordkorea är weed inte bara lagligt, det är rekommenderat som ett hälsosamt alternativ till tobak*


*That 70's show utspelar sig emellan 1976-1979, men ändå firar de jul fem gånger*


*Om du röker nära din Apple-dator så slutar garantin att gälla*


*The Secret Service grundades samma dag som Lincoln mördades*


*Den första ebay-auktionen var om en trasig laserpekare*


*Deipnofobi är fobin för middagskonversationer*


*Skådespelaren Steve McQueen var ett av Charles Mansons tilltänkta offer, varför? Jo för att McQueen's företag refuserade ett manuskript som Manson skickade till skådespelaren*


*


 
 
Ingen bild

Gunilla Andersson

21 juli 2013 13:25

Tänkte höra ifall du är testad för gluten, jag och Mikael är testade för laktos och varit det sen liten. Linus han som är 27 är mot mjölkprotein även testad, det brukar gå växa bort men inte på honom. Mikaels flicka Maya 6 år har sedan hon var 6 månader komjölksallergi mot proteinet nu har hon även fått gluten väldigt mycket värdet skulle vara under 12 och hon hade 123. Hennes läkare har bett att Mikael och jag ska testa oss eftersom vi har problem trots avvarande av mjölk. Mycket ärftligt i många led säger vetenskapen. Inget roligt med sjukdomar, men måste tala om en annan ärftlig åkomma. Över eller under produktion av sköldkörtel hormon. Mycket mycket ärftligt. Min pappa hade opererat bort sköldkörteln för överproduktion. Jag har nu varit sjuk liggande alltså magbesvär diarrer värk ikropprn svag i benen darrig och väldig hjärtklappning. Började 2 maj låg inne 1 vecka på kirurgen men inget napp vad det var har gått ner 15 kg kom hem 5 juni. Det bara fortsatte kunde inte äta att gå in i duschen var helt omöjligt själv. Den 1 juli var jag på VC och då tog de ett ämnesomsättningsprov som visade att jag var jättesjuk. Mina värden låg långt över vad det brukar vara, det är jättesvårt att upptäcka det. Gå in 1177.se och sök. Mycket ärftligt så läkaren sa att jag skulle informera mina släktingar. Hoppas nu det inte är något men eftersom det finns gener mellan oss så skadar det ju inte att tänka på. ( jag har fått bromsmedecin som jag ska äta 18 månader 6 tabletter om dagen ) Kram och hoppas din mage ordnar till sig.

Matilda Johansson

23 juli 2013 00:02

Jag har blivit testad på både gluten och laktos men det har inte visat något. Dock sa läkaren att just laktostesten sällan var korrekta och om jag kände mig dålig av mejeriprodukter så skulle jag utesluta dem då jag är som värst. Kör på laktosfritt och har funderat på att testa en glutenfri period och se ifall det blir bättre.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda Johansson - 10 mars 2014 23:19

http://matuldans.blogg.se

Av Matilda Johansson - 19 februari 2014 17:25

Kommer inte gå in på detaljer, men ajg måste som många gånger förut bara få ventilera lite.   Bor numera i Övik (eller jag har iaf adressändrat dit) till en fin lägenhet med min kille och katterna. Han bor där själv och jag är kvar i Sundsvall oc...

Av Matilda Johansson - 18 januari 2014 23:04

Alltså jag förstår inte grejen med folk som ska lägga sig i allt, om det inte angår dig så skit i det för fan! Säg inte åt människor hur de ska bete sig, tycka eller tänka... Jag blir så trött.....   (Finns inte tillräckligt med punkter för att...

Av Matilda Johansson - 5 december 2013 00:33

Bloggar ju lite nu och då på blogg.se --> http://matuldans.blogg.se/ Gillar designen på den bloggen mer,  men har fortfarande inte fått till headern... Men det kommer väl. Kommer väl fortfarande skriva lite här, och lite där och lite överallt!...

Av Matilda Johansson - 1 december 2013 22:42

I helgen for vi upp till Övik. Där uppe fanns det ju iaf lite snö, sedan kommer man hem hit och blir lite ledsen. Huvva vill inte ha grönt ute nu, massa snö ska det vara!   Jag och Dennis skulle gå på Dennis pappas bröllop på lördagen. Det var ...

Presentation

Välkommen till min blogg! Här kommer jag skriva om min vardag med mina katter, sambo, jobb och vänner, och hur det är att leva med IBS (Irritable Bowel Syndrome)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards