matildajohanssons

Direktlänk till inlägg 8 september 2012

kattattack!

Av Matilda Johansson - 8 september 2012 02:52

I torsdags när jag jobbade kom några gäster in och gastade, det låg en liten kattunge utanför som inte rörde sig (inte så konstigt när det stod en massa folk omkring och gapade). Jag gick iaf ut och mycket riktigt där låg en liten söt kattunge. Kattmamman hade lämnat ungen och satt längre bort med sina två andra kattungar (som var mycket piggare och större, lillan hade nog inte fått så mycket mat och var rätt svag). Jag lyfte upp kattungen och gick bort med den till mamman, ungen pep lite men mamman gick därifrån och verkade inte bry sig så mycket ( kattmamman är en av de tamare "vildkatterna" borta på jobbet så hon springer inte när man kommer utan hon kommer fram till en och gosar (så hon blev inte skrämd).

Men iaf hon verkade inte visa så mycket intresse och jag som har ett hjärta som blöder för djur som har det svårt, ringde hem till mamma och sa att jag hade en kattunge i min famn, och jag trodde inte den skulle klara sig om jag satte ned den igen.


Sagt och gjort, katten hamnade i en kartong och jag tog med den hem till mor. Hon har matat den och tagit hand om den medan jag har varit på jobbet, och idag försökte jag lära mig hur jag skulle göra för att mata den. Katten är fortfarande så liten att den diar och det kan inte varit länge sedan den öppnade ögonen, den kanske är en månad gammal. Vi matar den med nappflaska och idag när jag gick ner var den mycket piggare, den gick mycket bättre, pep mycket högre och den bets och snuttade. 


Jag sitter och funderar på vad den ska få heta, eftersom den är så otroligt liten  (mycket mindre än syskonen) så kommer det säkert att bli något sött och gulligt ^^.  Vad jag hoppas på nu är att allt går bra, att den växer normalt och får mer kraft, men skulle det inte gå bra har vi gjort allt vi kunnat och den skulle slippa dö utan att någon skulle sakna den eller utan att ha fått en chans. För det är det som jag tycker är viktigt, att den får en chans. Jag skulle inte stå ut med att veta att jag skulle kunna göra något men inte gjort det. Jag har alltid tyckt det var viktigt att ta hand om de svaga, och då jag känner mer empati för djur än för människor så är det även dem jag vill rädda, och just katter som jag älskar så mycket är en riktigt svag punkt för mig.


Djur för mig är oskyldiga varelser som inte har bett om att blir dåligt behandlade, de har inte bett om att få sin ägare, och det är människans skyldighet (då de valt att ha djur) att värna om dem och ta hand om dem, och att se en liten försvarslös katt som ligger ute i blåsten och veta att jag endera kan ge den ett hem och en möjlighet till ett bra liv eller att jag kan lägga tillbaka den och att den kanske fryser/svälter ihjäl eller växer upp till en till vildkatt som kommer yngla av sig och göra mer inavel, nej jag skulle inte kunna det. Jag vet att det inte är en stor insats och att det bara kommer att komma fler ungar, men jag har i alla fall inte bara stått vid sidan om och sett på!


Det blev ett riktigt långt inlägg men jag kände för att skriva av mig lite... Ska gå och sova nu, blir snart jobb igen, och jag måste vakna och se till lillan först :)




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda Johansson - 10 mars 2014 23:19

http://matuldans.blogg.se

Av Matilda Johansson - 19 februari 2014 17:25

Kommer inte gå in på detaljer, men ajg måste som många gånger förut bara få ventilera lite.   Bor numera i Övik (eller jag har iaf adressändrat dit) till en fin lägenhet med min kille och katterna. Han bor där själv och jag är kvar i Sundsvall oc...

Av Matilda Johansson - 18 januari 2014 23:04

Alltså jag förstår inte grejen med folk som ska lägga sig i allt, om det inte angår dig så skit i det för fan! Säg inte åt människor hur de ska bete sig, tycka eller tänka... Jag blir så trött.....   (Finns inte tillräckligt med punkter för att...

Av Matilda Johansson - 5 december 2013 00:33

Bloggar ju lite nu och då på blogg.se --> http://matuldans.blogg.se/ Gillar designen på den bloggen mer,  men har fortfarande inte fått till headern... Men det kommer väl. Kommer väl fortfarande skriva lite här, och lite där och lite överallt!...

Av Matilda Johansson - 1 december 2013 22:42

I helgen for vi upp till Övik. Där uppe fanns det ju iaf lite snö, sedan kommer man hem hit och blir lite ledsen. Huvva vill inte ha grönt ute nu, massa snö ska det vara!   Jag och Dennis skulle gå på Dennis pappas bröllop på lördagen. Det var ...

Presentation

Välkommen till min blogg! Här kommer jag skriva om min vardag med mina katter, sambo, jobb och vänner, och hur det är att leva med IBS (Irritable Bowel Syndrome)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards